MTB-orientering gjorde sitt intåg i Arvika under helgen. Andreas Blomgren låg bakom arrangemanget och var även den som anpassat kartan till MTB-standard, då stigar och vägar skall ritas om som hastighet av 100 % av toppfart. Enkelt koncept således, men kräver ett enormt med rekande av terrängens stigar. Kartan var enligt mig helt perfekt så han hade gjort det enormt bra. Andreas har tidigare gjort den nya kartan på Prästängen vilken verkligen blev toppen. Stor tillgång att Västvärmlands OK har en så pass driven och duktig kartritare. Också ett kul initiativ med något annorlunda i tävlingsväg.

Min egen förhoppning om detta race var inte så stor då jag ännu inte är fullt återhämtad från järnbristen och inte tränat på en månad men kanske kunde jag överraska om jag orienterade ok tänkte jag innan. Var längesen jag cyklade så det var spännande att se hur det skulle kännas. Förstod också att på vissa ställen skulle det gå bra mkt snabbare att springa då stigarna var svåra att cykla på och det blir tekniskt svårt. Skulle bli ett kul träningspass i vilket fall.

Började med att inte få till kartläsningen i farten men kände att så dålig kraft i benen har jag inte. Gjorde första vurpan (av 6 st) när jag gick in i skogen på de mindre stigarna och föll över en stor rot. Första riktiga misstaget kom mot kontroll 2 och såg det under tiden jag körde så det var bara att fullfölja det man börjat på. Men då gjorde jag ännu ett vid nästa stigkors. Mot 3:e kontrollen körde jag ner i en lergrop och fick fulla framväxeln med lera som gjorde att jag inte kunde gå ner på mindre klingan och i nästa backe var jag tvungen att växla ner så jag fick hoppa av och peta bort skiten.

Blir ett stressmoment när inte materialet funkar som man vill men eftersom jag inte brydde mig om hur det gick så var jag rätt lugn ändå. Men lite tävlingsdjävul fanns det minsann så det var bara att köra vidare när det var fixat. På väg mot 4:an kände jag faktiskt skönt nog att kraften fanns i kroppen på den lättcyklade grusvägen utan träning och pressade faktiskt upp farten på vissa partier i hela 50 km/h utan att tröttna nämnvärt så där vann jag faktiskt sträckan med drygt 1 min. Ganska mkt på drygt 8 min cykling. Därefter blev det lite knackigt men höll ändå i det ganska ok tyckte jag. Stundtals så stod man still där stigarna var riktigt långsamma och svårcyklade så där fanns det några långa ”runt om” vägval som jag missade vilka skulle ha lönats sig.

Kom ikapp Jörgen E på väg mot 7:an och körde förbi honom men sedan var han ändå före i mål då han tagit bättre vägval. Mitt vägval innebar att jag fick hoppa av cykeln och springa med den och då tappar man mkt tid. Hade jag gjort bättre vägval och haft mer flyt i det hela hade jag varit en bit under timmen i mål men jag var ganska nöjd ändå. Var helt ok.

Kul tävlingsform med stundtals hög fart, rakt upp och ner i skog med tunga och leriga marker. Väldigt skönt att kroppen kändes bättre också.