Blog Image

ADVENTURE

Årsrapport 2024–2025: Förtroendevald i Arvika kommun

Politik Posted on tor, januari 29, 2026 10:04:41

Arvikapartiet har tidigare delat denna årsrapport, och jag väljer nu även att publicera den här på bloggen – för den läsare som vill ta del av vad jag gjort som fritidspolitiker under året som gått. I denna enkla rapport sammanfattar jag mitt tredje år som förtroendevald i Arvika kommun. Den är inte heltäckande, men ger en övergripande bild av det politiska året 2024–2025.

Årsrapporten i sin helhet finns att läsa här: Årsrapport L-O Gävert 2025

Demokrati är folkstyre – även lokalt

All offentlig makt i Sverige utgår från folket. På kommunal nivå innebär det att kommuninvånarna äger de gemensamma tillgångarna, och genom demokratiska val avgör vilka som ska styra kommunen och fatta beslut i deras namn. För oss i Arvikapartiet är detta inte bara fina ord. Vi vill till varje pris verka för en öppen, transparent och ansvarsfull politik, till förmån för dem vi som lokalpolitiker är satta att arbeta för – våra kommuninvånare. Kommunens resurser ska användas på ett sätt som gynnar hela kommunen, inte särintressen, prestigeprojekt eller kortsiktiga lösningar.

Att stå upp för demokratiska värden – i handling

Som bakgrund kan nämnas att det inom Arvikapartiet finns flera personer som under stora delar av sina liv aktivt arbetat för att försvara demokratin: genom engagemang i Försvarsmakten, Polismyndigheten, eller som militära instruktörer för ukrainska soldater vid ett brittiskt utbildningscenter. För mig visar detta tydligt att partiets engagemang för demokratiska värden inte är något abstrakt – utan något som levs och praktiseras.

Om ni visste vad som pågår i maktens korridorer …

Jag kan berätta något från ”insidan” om en fråga som just nu är högaktuell i Arvika – och som många inte har en aning om hur diskussionerna varit bland politikerna. Det handlar om storskalig industriell vindkraft i våra unika skogsbygder, gränsområdet och Finnskogen. Och låt oss vara glasklara: detta är helt fel plats. Arvikapartiet hade med ett tydligt NEJ till all storskalig industriell vindkraft redan från start, i vårt partiprogram inför vårt första val, 2022. Det var inget populistiskt vådaskott. Det byggde på många och välgrundade skäl – inte minst den unika natur, kulturmiljö och livsmiljö som finns i våra skogsbygder i västra Värmland.

När vindkraftsfrågan sedan blev konkret i Arvika, och då framför allt i Gunnarskog, tog vi upp den gång på gång i pauserna på kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Och vi har skrivit motioner, bland annat om en vindkraftsfri kommun.

Hur såg reaktionen ut då?

  • Alla andra partier försökte övertyga oss om att vindkraft var något bra.
  • Alla andra partier argumenterade för utbyggnad.
  • Alla andra partier avfärdade vår kritik.

Alla!

Sedan hände något.

När de märkte att det fanns ett starkt och genuint engagemang bland människor på landsbygden, framför allt i Gunnarskog och Mangskog, började partierna svänga. Vissa snabbare. Andra långsammare. Och nu står flera av dem på möten med vindkraftsmotståndare och säger:

“Vi har alltid varit helt emot vindkraft.”

Bullshit.

I kommunens energiplan finns inte ett enda yrkande från något annat parti än Arvikapartiet som säger nej. Tvärtom har de accepterat skrivningar som i praktiken öppnar upp i stort sett alla våra skogsbygder för dessa enorma industriella anläggningar. Det är fakta. Det finns i handlingarna. Ändå kan samma politiker stå inför engagerade kommuninvånare och utge sig för att vara totala motståndare. Det är oärligt – och i mina ögon en olämplig egenskap hos dem som ska företräda kommuninvånarna. De saknar ryggrad. De följer opinionen först när den blir farlig för deras mandat. De ändrar historia i efterhand.

När jag tog upp detta direkt med en av dessa politiker under ett möte om vindkraft försvarade personen sig med:

“Jag har aldrig sagt Gunnarskog.”

Är rätt säker på att det var just Gunnarskog som var aktuellt då. Och även om man försöker gömma sig bakom ordval ändrar det inte helheten.

En tydlig varning.

Det här jobbet är inte klart. Tvärtom.

Jag vill vara mycket tydlig: Jag tror att det kommer bli svårare att få med dessa andra partier på att stoppa vindkraft i Mangskogsområdet, just för att dessa partier inte är konsekventa. De säger nej när det kostar dem minst – och ja när ingen tittar.

Arvika kommun behöver politiker som står upp för landsbygden innan opinionen tvingar dem. Inte efteråt. Inte med efterhandskonstruktioner. Det här handlar om trovärdighet, ansvar och respekt för kommuninvånarna.

Och kampen är långt ifrån över…



Politik

Politik Posted on ons, november 24, 2021 23:46:56
Elden var i högsta grad en livsnödvändighet för stenålderns människor. Jag tror att även idag är det en fördel att ibland återvända till ursprunget. Detta tillsammans med fysisk aktivitet i naturen är bra för ”sunda tankar”

Varför jag engagerar mig.

Som någon kanske märkt har jag de senaste åren börjat engagera mig i politik. I Arvika lär det väl i varje fall inte gått helt obemärkt förbi kan jag tänka mig. Det hela började egentligen med att jag blev god man och redan första dagen, 1 mars 2017, upptäckte jag att allt som kunde vara fel också var fel. Innan dess hade jag haft en bild av att kommunen var välskött på alla sätt. Den bilden rämnade där och då.

Min huvudman som jag var god man för hette Lasse, befann sig inom personkretsen för LSS och var en fantastisk person på alla sätt. Varm, empatisk, omtänksam, öppen, ärlig, humoristisk och med en mycket stark vilja. Lägger några länkar nedan som har med saken att göra där det bland annat finns en sammanfattande berättelse som skrevs strax efter att han, helt i onödan, lämnade jordelivet. Det är tack vare Lasse som fler drabbade av den illa skötta administrationen på överförmyndarnämnden i Arvika/Eda kunde få upprättelse. Det är också tack vare Lasse Arvikapartiet har skapats och de förbättringar som redan har skett är tack vare Lasse. Många har Lasse att tacka för mycket men det tror jag inte de är riktigt medvetna om.

Så mycket hade gått fel gällande Lasses liv, från början till slut. Det är inte för starkt att skriva att allt som kunde gå fel också hade gått fel. Ren försummelse rakt igenom. Lasse, och överförmyndarfallet var ett tydligt tecken på den oförmåga att agera som politiker i Arvika hade visat upp en längre tid. Det var många fina ord men i praktiken var människor som Lasse helt utelämnade åt sitt eget öde. Desto mer insatt jag blev i ”överförmyndaraffären” ju mer såg/upptäckte jag bristerna lite varstans i politiska beslut. Bristerna fanns inom kärnverksamheten. Ofta var beslutet till nackdel för personer inom LSS, eller ”arbetare” som arbetade på golvet i verksamheterna. Däremot så var det fina förhållande för högre chefer och tjänstemän i organisationen. När tjänster tillsattes gjordes detta oftast på tjänstemannasidan och inte bland fotfolket. Kändes märkligt då det var en socialdemokratiskt styrd kommun som borde vara till för ”arbetaren”, och inte för organisationen i sig själv. Kärnverksamhet verkade inte vara något som prioriterades allra tydligast – det såg man om inte annat i den tidigare underbemannade överförmyndarverksamheten.  

Det verkade som man hade lätt för att dra in på löner för LSS-personal som jobbade nätter, eller att ”köpa ut” snabba och kompetenta handläggare som vägrade delta i någon form av mörkläggning på överförmyndarnämnden. Men en hög tjänsteman som; raderade mejl, påverkade rapporter som skulle vara oberoende, försökte sekretessbelägga allmänna handlingar och drog på sig både JO-anmälningar och polisanmälningar och dålig publicitet för Arvika verkade sitta hur säkert som helst på sin plats. Till synes helt skyddad av politikerna.

Detta var bara några exempel. Inte kunde väl jag, som älskade min hembygd så mycket att jag stannade kvar – vilka – både idrottsliga och yrkesmässigt erbjudanden från andra orter jag än fick – bara se på när det här händer. Därför startade jag arbetet med det som senare blev Arvikapartiet. När jag sen fick erbjudande om att bli ersättare i kommunstyrelsen genom KD i Arvika tackade jag inte nej. En bra chans att komma på insidan och kunna göra någon skillnad. Innan detta hade jag även fått erbjudanden att kliva in i politiken genom (S) några år tidigare och (SD) i Arvika i samband med ÖFN-affären. Ett intressant faktum som nog inte många vet om.

Vilka värderingar har jag då som ”politiker”?

Kanske skulle det kunna sammanfattas med orden; ”sunt bonnförnuft”. Känns spontant som det finns alldeles för lite av det i politiken utan det handlar för vissa istället att krångla till allt så mycket det går. Att alltid behandla alla lika är bland det viktigaste som politiker, och det har jag verkligen gjort hittills. Såväl kungen, prinsen eller funktionsnedsatta har jag pratat till på samma sätt och alltid sett som jämlikar. Ryggrad är inget vem som helst har, det är tydligt. Vi behöver inte ha fler ”bönstjälkar” i politiken som svänger sig som värsta ålarna när det börjar bli jobbigt. Vet du inte svaret på något så säg det då. Var alltid öppen och ärlig om politiska förhållanden. Vill du tänka över saken, gå ut och spring i skogen i ett par timmar – då tänker du som klarast.

Några exempel på vad jag tycker man ska jobba med i Arvika:

  • Fokusera på kärnverksamhet i första hand. (När det sedan finns pengar ”över” så kan man lägga dem på annat – inte innan.)    
  • Lyssna bättre på kommuninvånarna.
  • Alla människor har ett lika värde. (Det är något många säger men det är ytterst få som menar det och lever upp till det på riktigt.)
  • Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.
  • Satsa på att utveckla idrott och friskvård i olika former. (Fullstora idrottshallar på landsbygden och mer möjligheter till friskvård till kommunens anställda med mera.)
  • Trygghet (Kan vara allt ifrån att minska kriminalitet för att människor alltid ska kunna känna sig trygga, till att beslutsfattandet från kommunen sker på ett korrekt sätt och enligt gällande lagstiftning.)
  • Alltid sätta kommuninvånarna främst. (Det är på deras uppdrag jag och alla andra politiker agerar.)
  • Alla arbetare i kommunen är lika värdefulla som någon annan. (Jag kommer aldrig göra skillnad på någon, vare sig det gäller kommundirektören eller om det är personal på daglig verksamhet.)
  • Respektera demokratin. (Kalla inte andra partier för bruna råttor och nazist-facister, det är respektlöst mot deras väljare, och väldigt märkligt då samma väljare tidigare kanske tom har varit med i deras eget parti. Kan det i själva verket finnas en anledning att de numera röstar som de gör. Föregå med gott exempel.)  

Arvikapartiet

Arvikapartiet startade upp då vi anser att ett lokalt parti behövs i Arvika, eftersom de lokala frågorna behöver syresättas bättre, där fokus skall ligga på mer öppenhet och en förstärkt demokrati över hela den politiska linjen i kommunen. Det är en ny tid nu. Då krävs det en förändring.

Arvikapartiet anser sig ha en större handlingsfrihet i de lokala frågorna än de etablerade partierna, eftersom dessa i grund och botten följer de centrala riktlinjer som styr deras nationella politik. Det skall vi agera kvickt och konkret på. För Arvikabornas bästa. I nuläget mejslas Arvikapartiets valprogram fram och vår ambition är att presentera det steg för steg över den närmaste tiden.

Det är dags att politiken i Arvika arbetar aktivt för kommunens invånare; inte tvärtom.

Länkar

http://l-ogaverth.com/LE/Lasses%20historia%20v%202.pdf

https://sverigesradio.se/grupp/28892

https://sverigesradio.se/artikel/7410487

https://sverigesradio.se/artikel/7413410

http://www.arvikapartiet.se/